
  

137 

Spectrum Journal of Innovation, Reforms and Development 

Volume 15, May, 2023 ISSN (E): 2751-1731 

Website: www.sjird.journalspark.org 

UNCENSORED DEBATE AND THE EVOLUTION OF THE SOVIET MEDIA 

LANDSCAPE 

Saidov Ilhomjon Muhiddinovich  

Superviser: Doctor of Historical Science Prof: 

 

Yuldashev Akmal Kurbanbayevich  

Samarkand State University Faculty of History, Department 

 of Historiography and Source Studies Independent Researcher 

 

 

ABSTRACT:  

This article is about the development of Soviet media since 1985 and the increase of 

uncensored shows. Also, information about Vlasov and his political position, Gorbachev's 

speeches, significant press coverage is analyzed. In addition, the results of press freedom 

such as "Lastochka", "Vzglyad" will be discussed. 

 

Keywords: Vzglyad, Lastochka, Media, Vlasov, VOA, Pravda, Copy, live broadcast, self-

censored.  

 
 

Introduction 

One of the most significant media events occurred in May 1989 when Vlasoy and 

Gorbachev met. Vlasov was a former Olympic weightlifter whose achievements with the 

barrels had wowed Soviet sports fans.1 Vlasov was elected to the newly formed 

Congress of People's Deputies of the Soviet Union in 1989. He recently criticized 

Soviet sports policy and Gorbachev, recognizing his criticism, wanted to talk about it. 

The live broadcast of Vlasov's speech that evening was watched by millions of Vzglyad 

viewers. After a few days, Vremya news self-censored this speech, and invited 

Vlasov to Vzglyad,   where   he chastised his fellow Deputies for the corruption of Soviet 

athletic sports.2 Gorbachev signed an order responding to Vlasov's criticism, and the 

progress on the reform of Soviet sports was reported in every newspaper.3 People 

were anxious for the outcome of this reform as Congress launched an investigation 

into the Sports Committee. Even after Vlasov's statements, Western Media, including 

the VOA, aired several more shows rebroadcasting Vlasov's statements and footage 

 
1 P.Andersona. О власовской репутации (About Vlasov reputation). Pravda 1987 July 07. P, 

6 

2 Yuri Vlasov chat with Gorbachev at Congress before speech: interview with Andrei 
Karaulov in Vokrug Kremlya (Around the Kremlin) (Moscow: Novisti, 1990), p.282. Vlasov 
speech to Congress: BBC Summary of World Broadcasts. SU/0477, pp C/16-19.  

3 Alexander  Dallin,  "Causes  of  the  Collapse  of  the  USSR,"  Post-Soviet  Affairs.  October-

December 1992: 279-302, Archie Brown, The Gorbachev Factor. Oxford, 1996 



  

138 

from the original show.4 After all, the debate between Vlasov and Gorbachev began after 

Vlasov’s statements in Vzglyad. Soviet media censored Vlasov's radical statements, but 

they were still published in newspapers and broadcasted in Western media. The Pravda, 

Izvestia, Ogonyok, and Argument i fakti, for example wrote down his speech verbatim 

while many critical articles started to appear days after his TV-appearance. The fact 

that these mostly concerned the KGB was particularly noteworthy.5 Vlasov did not 

attack the KGB directly, but rather all “KGB criminals” as he described their illegal 

operations and corruption schemes in great detail. Following these accusations, the 

VOA broadcasted it daily in a variety of languages, attracting ever increasing public 

interest.6 

A couple of these later, on the evening of May 31st, Vlasov accusations were widely 

discussed in Vzglyad.7 At bus stations, taxi stations,   movie theatres, and other public 

areas, people discussed the KGB and Vlasov’s political position.8 Because of his status as 

a champion, Vlasov was well-known, and he could give numerous interviews in the 

daily media without risking repercussions from the KGB. As this new political wind 

blew through Congress, some Deputies followed in his footsteps, although others did 

not.9 Because Vlasov’s accusations identified the KGB's unique corrupt mechanisms, 

Gorbachev permitted his statements "under Glasnost".10Vlasov had at first only wanted to 

criticize the sports committee, but, after Gorbachev's encouragement, expanded his 

criticism to include the entire political system of the   USSR.11 His ten-minute speech, 

live broadcasted, changed people's minds and the deeply weakened the KGB's control 

over the media. The BBC, VOA, and other Western media watched and waited to 

 
4 Anniversary of the "Vzglyad" program that changed the country: 30 facts about the 

legendary program. Komsomolskaya Pravda. 2011. 
5 John Miller, Mikhail Gorbachev and the End of Soviet Power. 1993 

6 The History Of The Soviet Bloc 1945–1991 A CHRONOLOGY. Part 5 1988–1991 Edited by Csaba 
BÉKÉS Research Chair, Center of Social Sciences, Institute for Political   Science, Hungarian 
Academy of Sciences; Budapest 2017 

7 Yuri Vlasov chat with Gorbachev at Congress before speech: interview with Andrei Karaulov 
in Vokrug Kremlya (Around the Kremlin) (Moscow: Novisti, 1990), p.282. Vlasov speech to 
Congress: BBC Summary of World Broadcasts. SU/0477, pp C/16-19. 

8 Anniversary of the "Vzglyad" program that changed the country: 30 facts about the 
legendary program. Komsomolskaya Pravda.2011. 

9 Wim P. van Meurs. The Bessarabian question in Communist historiography. Nationalist 
and communist political and   History-Writing. East European Monographs Distributed by 
Columbia University Press, New York 1994 

10 Alan Cassels. Ideology and international relations in the modern world. Total war and 
propaganda 206. First published 1996 by Routledge 11 New Fetter Lane, London EC4P 4EE 

11 Evgeniya Konovalova   The   Effects   of   Western   Broadcasting   on   the Soviet People in 
Glasnost and Perestroika Period: The Case of Radio Free Europe/Radio Liberty M. A. 
Dissertation Prague 2012 



  

139 

see how Vlasov would finish his conclusion. Vlasov's political status also improved 

as a result all this attention. Even before he had been regarded as a working-class 

hero. Now, people started to view him as a fighter against corruption.12 The KGB 

was unable to stop him. Vlasov had said in his speeches that any unresolved 

criticism and pressure on   him should be blamed on the KGB and had pointed out 

that the government's response to his actions would affect the entire USSR's foreign 

policy. Foreign journalists had been given a certain level of freedom in the USSR thanks 

to of Gorbachev's Glasnost program.13 As a result, Vlasov could challenge corruption 

in Congress and the KGB was powerless to resist. This would have been impossible 

but for the important link between foreign policy and national press freedom. 

The first demonstrations in front of the Kremlin started after Vlasov's critical speeches. 

Even though these demonstrations were small, the situation was regarded as extremely 

dangerous for Communism by the Party. Because the ban on the Voice of America 

and other Western media was lifted, the government was always in no rush to use 

force to end such incidents. Rather, the Gorbachev administration started to appease 

the public by endorsing these critiques.14 The government boldly asserted that Glasnost 

was the correct way to deal with these protects, which was warmly accepted by Voice of 

America and other Western media. The proliferation of critical articles further 

accelerated the process. It is shocking that the Communist Party, which had violently 

crushed any opposition before 1985 now found itself in apposition where it was 

cheering on protest.15 The Party had been completely unaware of these problems for 

years, ignoring important articles in the international press. In certain ways, this was 

a result of the fact that the public did not trust the Soviet propaganda machine's claims. 

A Soviet citizen could not decide about the veracity of the news without relying 

on information from the West. On the one side, this also became possible due to 

the public's increasing dislike of the KGB. The Soviet people, who had long believed 

their false information, now started to look down on them, furthering eroding KGB  

power.16 

 
12 Anniversary of the "Vzglyad" program that changed the country:   30 facts about the 

legendary program. Komsomolskaya Pravda. 2011. 
13 Fiona Hill and Clifford Gaddy, The Siberian Curse: How Communist Planners Left  Russia Out 
in the Cold (Washington, D.C.,2003). 
14 At The New Stage Of Restructuring. Speech by M. S. Gorbachev at a Meeting in the CPSU 
Central Committee With Executives of the Mass News Media, Ideological Institutions   and 
Creative Unions [on Sept. 23 Trans.] Current Digest of the Post-Soviet Press, The,    No.39, 
Vol.40, October 26, 1988, page(s):7-9 Publication. Minneapolis, USA. Note: After his speech 
foreign media entered to the Soviets countries. 

15 At The New Stage Of Restructuring. Speech by M. S. Gorbachev at a Meeting in the CPSU 
Central Committee With Executives of the Mass News Media, Ideological Institutions   and 
Creative Unions [on Sept. 23 Trans.] Current Digest of the Post-Soviet Press, The,    No.39, 
Vol.40, October 26, 1988, page(s):7-9 

16 A.Lopuxin. В секрете - по всему миру [In Secret - All Over the World),Pravda. 1989 
January 8,p.5. 



  

140 

What distinguish VOA in affecting USSR from other western media or other institution 

devises was the size of its audience and its use of multiple languages in broadcasting. 

As a result, it had more influence than other Western organizations and programs. This 

becomes clear when looking at Soviet governmental sources. The fact that the VOA 

had been supported by Congress from the start is also a hint, just like the dramatic 

shift in US policy after the Soviet Union attempted to disable the VOA.17 The 

KGB was furthermore not as hostile to the VOA as to other Western organizations or 

media at first. The USSR has been steadily strengthening its ideological defenses against 

VOA propaganda while also carrying out real activities against the VOA, which is 

another sign of its  importance. 

Following these incidents, Pravda articles began to change their tone. The Pravda, in 

particular, started to publish articles about the importance of "protecting the communist 

idea."18 Various ideas appeared in these articles on how the U.S and Western media were 

destroying communist ideals and how this needed to be discussed. However, as a result 

of conflicting information freely transmitted via radio and television, articles like these 

were losing ground. Yulesnichenko, a political analyst for the Pravda, wrote about these 

Strasti po ideologii (Passions over Ideology).19 He carefully analyzed the immense 

impact of the entire Western and American media on the USSR, even daring to suggest 

that Gorbachev's strategy would have disastrous consequences. That is, the Voice of 

America served to train the enemy inside through its broadcasts, reducing the influence of 

communist ideas throughout the Union. As a result, all members of the media, he 

argued, had to emphasize the importance of intellectual unity in Glasnost.20 

Yulesnichenko's analysis was difficult for anyone to accept because everyone's attention 

was focused on resolving weekly adjustments and analyses during live shows, which 

formed a completely different world. In addition, such paper publications were aimed 

at party officials and largely overlooked by the general public. Also, politicians and 

diplomats who had returned from the USA or Western Europe to the USSR 

unknowingly increased the USSR's interest in the West.21 Yulesnichenko had included 

concrete examples to support his argument. In his article, he discussed the weakening 

of the   Soviet   Union's impact in Eastern Europe, as well as the massive changes in 

 
17 Thomas Yulisnechenko. Увлечения идеологией (Passions on ideology) ,Pravda. 
1990.08.09, p. 4. 

18 A.Lopuxin. В секрете - по всему миру [In Secret - All Over the World),Pravda. 1989 
January 8,p.5. 

 
19 Soviet People in Glasnost and Perestroika Period: The Case of Radio Free 
Europe/Radio Liberty M. A. Dissertation Prague 2012 
20 Thomas Yulisnechenko. Увлечения идеологией (Passions on ideology) ,Pravda. 
1990.08.09, p. 4. 

21 Soviet People in Glasnost and Perestroika Period: The Case of Radio Free Europe/Radio 
Liberty M. A. Dissertation Prague 2012 



  

141 

the media and, most importantly, the USSR's rapid disintegration that would follow if 

these processes persisted. This should have been one of the government's most 

significant policies, but, at a time when media processes were accelerating and KGB 

control was under criticism, his analysis was misinterpreted as an effort to defend the 

KGB. No follow-up articles were therefore published by   the Pravda.22 This, in 

particular, highlights the US and Western press's influence on the USSR media 

landscape.23 According to Yulesnichenko, US media expected that the USSR would fall 

apart any time soon. His analysis’ main point focused on the weakening of KGB 

control in Eastern and Central Europe and the increasing cultural inclination among 

the young generation towards the West. He therefore described the USSR's drastic media 

reforms as "dangerous.” But his plea fell  on deaf ears. 

The Pravda itself also reformed, not only in content but also in style as new formats 

were adopted as it rid itself of its role as party newspaper. Any of these reforms ran 

counter to the Communist Party's priorities, but this was not an obstacle. The last 

two pages of the Pravda, for example, were written as a fully separate newspaper, 

"Crocodile", by 1991. The newspaper first published an article on crocodiles in 1985 as 

part of an effort to appeal to the general public. By 1991, under the influence of 

Glasnost, this writing about “crocodiles” instead of politics started to take up half the 

Pravda. It would appear on one to three pages and might even contain cartoons 

criticizing the   Communist   Party's domestic or foreign policy. Also, articles claiming 

that the USSR was falling behind the US and Western Europe were published in 

this   section.24   In addition, VOA news was also recorded on this page, along with 

the frequencies on which the VOA could be listened, since the KGB was trying to 

suppress people from listening to international radio stations. This meant that 

information about new waves and shifting ether duration were useful for   potential 

listeners. At this point, another door was opened for American media to intervene in 

the Soviet Union's political and social life. The “Crocodile” was influenced heavily 

by American media and started to publish about liberalism and Western philosophy.25 

This was a strategic move to startle the Soviet people and exacerbate the country's 

problems to increase political instability. Interviews with politicians, different political 

 
22 A. Stepanov. A trip from A to Z. — Or from 'unofficial' art to the propagation of anti-
Sovietism. Source Current Digest of the Post-Soviet Press, The, No.19, Vol.38, June   11, 
1986, page(s):13-14 Place of Publication Minneapolis, USA 

23 V. Linnik, Good news from Princeton. Source Current Digest of the Post-Soviet Press, The, 
No.3, Vol.40, February 17, 1988, page(s):16-17 Place of Publication Minneapolis, USA 

24 A. Stepanov. A trip from A to Z. — Or from 'unofficial' art to the propagation of anti-
Sovietism. Source Current Digest of the Post-Soviet Press, The, No.19, Vol.38, June   11, 
1986, page(s):13-14 Place of Publication Minneapolis, USA 

25 Pravda experts, Окна перестройки Сатирики и юмористы на круглом столе в Правде 
(Perestroika windows Satirists and humorists at the Pravda round table). Pravda 1990 May 4. P, 
4. Note: The attitude of the US media toward the progress of media liberalization in the 
USSR was critically studied by Pravda experts in this analytical article. 



  

142 

forecasts, and caricatures also become key topics in this part of the Pravda. Despite 

Yulesnichenko’s warnings, the “Crocodile” continued to evolve. 

The same trend was visible in other areas of life. A radio interview with Yevgeny 

Dodolyov, one of Vzglyad’s writers, provides some interesting views on the issue. He 

was questioned by a journalist who asked whether “Vzglyad [was] a product of Western 

media?” He did not answer this question, and instead jokingly replied that “Only brave 

journalists who are unafraid of censorship have been invited. We've also inspired a large 

number of [these] journalists.”26 According to Dodolyov,   some   underground networks 

had started to function freely as a result of the show’s success, and others were 

very active as well. 

The first episode of VZGLYAD aired on October 10, 1989.27 The most fascinating aspect 

for 80s Soviet citizens was that the entire procedure   was carried out live, in real time. 

In other words, the entire event was launched simultaneously by singers, dancers, and 

journalists. The initial show's content started apolitically, with some dancers in a 

concert. The dancers did an introductory routine to American rock music, which drew 

the public’s attention. Because everyone in the audience believed that the concert was 

about music and dance, the switch to a talk show happened quite unexpected. While the 

dancer continues dancing throughout the 1 hour and 15 show, the show’s host started to 

present this by exhibiting various motions and graphics, and broadcasts from journalists 

on location. The appeal of the program was enhanced because artists had been 

invited to the studio to sing songs and play music to fill gaps whenever technological 

problems or delays occurred during the introductory program. The episode discussed 

rural life, urban congestion, the quick development of a new type of music (‘rock n 

roll’) in Moscow, a discussion of Japanese samurai films, a meeting with USSR Foreign 

Minister Vladimir Mikhailovich Vinogradov, a certain Soviet film and comments on 

related US films, and contained a lot of journalistic rhetoric. After the first show,   

the number of visitors to Rock N Roll clubs across Moscow rose sharply. 

Shows like "Lastochka" (Swallow, bird) and "Copy" produced their performances at a 

breakneck pace.28 Lastochka originated as a mobile club that began exhibiting American 

and Western films in the back alleys of the country. But as a result of the growing 

interest in America, Lastochka’s customers increased it had to expand its networks. 

By 1991, it had   opened branches all over the Soviet Union.29 In the Pravda, Dodolyov 

 
26 John M. Kramer. Political Corruption in the U. S. S. R. The Western Political Quarterly, 
Jun. 1977, Published by: University of Utah on behalf of the Western Political Science 
Association 

27 Archie  Brown.  The  Soviet  Union:  Reform  of  the  System  or  Systemic  Transformation?  
Cambridge University Press. 2004. 
28Anniversary  of the "Vzglyad" program that changed the country: 30 facts about the 
legendary program. Komsomolskaya Pravda. 2011.  

29 Anniversary of   the   "Vzglyad"   program   that   changed   the   country:   30   facts   about   

the legendary program. Komsomolskaya Pravda.2011. 



  

143 

started to write publicly   about his activities, two noteworthy articles being "Lastochka 

- a pornography video club" and "Lastochka - the communist revolution", because 

both activities used to be illegal under communism.30 However, from 1990 TV in the 

weekend was dominated by pornography films. He commented that “"Lastochka" 

posters started to appear freely and near Moscow's main train stations. Tourists from the 

United States and Western Europe were the primary source of these films on the black 

market.”31 

The Copy network one the other hand had been activated due to the high demand 

for Western media goods. The network's primary business was supplying the black 

market with video tapes and audio cassettes. In effect, they competed with Lastochka for 

the black market in Western media. By 1991, most people came to own video recorders 

and many people began to form private clubs to watch western media. This resulted 

in a rising demand for songs and TV clips  from  American films.32 

American media also helped spreading the idea of the   "American Dream" through 

the USSR. For example, one of the weekly reports' headlines was that "Americans 

don't watch a movie at the cinema, but at   home", suggesting that Americans live 

materially better lives than Soviets.33 The article sparked a lot of interest. Media had been 

an essential part of life in the Soviet Union for decades because of all the changes 

in the political situation. Keeping up with the news regularly had become a priority as 

well as a daily chore. Furthermore, as technology advanced, the possibilities for 

private   movies   or sound clubs had increased. As a result, the VOR (Videotape of 

Recorder)-market in the USSR was booming and most were imported from Japan and 

the United States. These were viewed as a   perfect example of   American culture.34 

The fact that even significant amounts of government funds were allocated to the 

import of VOR attests to this.35 Along with VOR cassettes, a slew of American media 

shows began to find their way across the Soviet Union’s territory. Internal cable 

providers started to broadcast such shows as a special service.36

 
30 Gorbachev’s 1987 speech to Komsomol congress: “Molodyozh- Tvorcheskaya Sila Revolyutsionnogo 
Obnavleniya” (Youth-Creative Force of Revolutionary Renewal), brochure containing text of April 16, 1987, speech 
(Moscow:Politizdat, 1987), pp18-19.Source: Volkogonov Collection, Reel 17, Container 25. On file at the National 
Security Archive. Translated by Svetlana Savranskaya. 

31 Current Digest of the Post-Soviet Press, Featured News Stories. Minneapolis, USA.1985-1991 
32 I.Latishyev. Большой и маленький экраны Японии (Large and small screens of Japan) Pravda May 17, 
1990. P, 4 

33 Andrei G. Ritcher. Ideology of perestroika and the Soviet Mass Media. N.17. 2001 year. 225)Ibid. Pp130-140 

34 Robert A. Dahl, "Why All Democratic Countries Have Mixed Economies," in John W. Chapman and Ian 
Shapiro, eds., Democratic Community. New York, 1993 

35 GosKomStata Sobsheniye. Ускорить здоровую экономику Социально-экономическое развити е СССР в 1989 
г. (Speed up healthy economy Social and economic development of the USSR in 1989) Pravda 1990 January 
28. Pages 1-2. 
36 GosKomStata Sobsheniye. Ускорить здоровую экономику Социально-экономическое 
развити е СССР в 1989 г. (Speed up healthy economy Social and economic development 
of the USSR in 1989) Pravda 1990 January 28. Pages 1-2. 



                          

                      

 
137 

REFERENCES 

1. Pravda ("Truth")Archives 1918-1992. Central Committee of the Communist Party daily 

official newspaper. 

2. Izvestiia (news) Archives 1945-1992. Newspaper of official organ of the Presidium of 

the Supreme Soviet of the USSR. 

3. Rossiiskaia Gazeta (Russian newspaper)Archives 1990-1992. Founded in 

4. 1990 by the government of the Russian Federation 

5. Decision Of The All-Russian Central Executive Committee On The Introduction Of The 

Criminal Code R.S.F.S.R.” 1922 Article 70. 15 https://pravo.by/upload/pdf/krim-

pravo/UK_RSFSR_1922_goda. 

6. Soviet political   dictionary:   Kratkislovar-spravochnik   agitator-informatora 

7. (Short Dictionary and Reference Book for the Agitator and political information 

Specialist) Moscow. Politizdat 1988. Pp.208-209. 

8. Gorbachev’s 1987 speech to Komsomol congress: “Molodyozh- Tvorcheskaya Sila 

Revolyutsionnogo Obnavleniya” (Youth-Creative Force of Revolutionary Renewal), 

brochure containing text of April 16, 1987, speech (Moscow:Politizdat, 1987), pp18-

19.Source: Volkogonov Collection, Reel 17, Container 25. On file at the National 

Security Archive. Translated by Svetlana Savranskaya. 

9. Current Digest of the Post-Soviet Press, Featured News Stories. Minneapolis, 

USA.1985-1991 

10. In 1948, the United States Information and Educational Exchange Act (Smith-Mundt

 Act; Public Law 80–402). https://2009-

2017.state.gov/documents/organization/177574.pdf. 

11. Manfred O. Media, Migrants and Marginalization: The Situation in the 

12. Federal Republic of Germany. The International   Migration   Review, Spring, 1984, 

Vol. 18, No. 1 (Spring, 1984), Published by: Sage Publications, Inc. on behalf of the 

Center for Migration Studies of New York, Inc. 

13. William C. Fletcher. Religious Dissent in the USSR in the 1960s. Cambridge University 

Press  1971. 

14. Peter Kenez. A History of the Soviet Union from the Beginning to the End. University 

of California, Santa Cruz. Cambridge University Press. 1999, 2006. 

15. John N. Hazard, The Soviet System of Government, 2d ed. Chicago, 1960 

16. John M. Kramer. Political Corruption in the U. S. S. R. The Western 

17. Political Quarterly, Jun. 1977, Published by: University of Utah on behalf of the 

Western Political Science Association 

18. Ada W. Finifter and Ellen Mickiewicz. Redefining the Political System of the USSR: 

Mass Support for Political Change. The American Political Science Review, Dec. 1992, 

Vol. Dec. 1992. Published by: American Political Science Association. 

19. Religious Dissent in the USSR in the 1960s. William C. Fletcher. Cambridge University 

Press 1971. 

20. Steven Pfaff. Collective Identity and Informal Groups in Revolutionary Mobilization: 

East Germany in 1989. Published by: Oxford University Press 1996. 



                          

                      

 
138 

21. Evgeny DODOLEV. Author of the book “The Musketeers   of Perestroika. 30 years 

later " Moscow 2017 

22. Scott Shane. Dismantling Utopia. How information Ended The Soviet Union. Chicago 

1995. 

23. Serge Schmemann. A New York Times Book. When the Wall Came Down. The Berlin 

Wall and the Fall of the Soviet Communism. Boston Massachusetts 2006. 

24. William F. Buckley Jr. Foreword by Henry A. Kissenger.The Fall of The Berlin Wall. 

20th Anniversary Edition. Published in USA 2004 

25. Marshall I.Goldman. USSR IN CRISIS. The failure of an Economic System. by 

W.W.Norton& Company, Inc1983. 

26. John Miller. Mikhail Gorbachev and the End of Soviet Power. 1993. 

27. Dr. Aline Sierp. Democratic Change in Central and Eastern Europe 1989-90. The 

European Parliament and the end of the Cold War. Historical Archives of the 

European Parliament History Series. University of Maastricht. January 2015. 

28. Finifter. A., F. &Mickiewicz, E. (1992). Redefining the Political System of the USSR: 

Mass Support for Political Change. The American Political Science Review p. 857-874. 

29. Gumbert, H., L. (n.d). Cold War Signals Television. Technology in the GDR. 

Envisioning Socialism. Television and the Cold War in the German Democratic Republic. 

University of Michigan Press. 

30. Ingram. A. 'A Nation Split into Fragments': The Congress of Russian Communities and 

Russian Nationalist Ideology. Europe-Asia Studies,51 (4) pp. 687-704 1999. 

31. Alexander Dallin, "Causes of the Collapse of the USSR," Post-Soviet Affairs. October-

December 1992: 279-302, Archie Brown, The Gorbachev Factor. Oxford, 1996. 

32. Jack F. Matlock, Jr., Reagan and Gorbachev: Ending the Cold War. New York, 

2004 

33. Robert A. Dahl, "Why All Democratic Countries Have Mixed Economies," in John 

W. Chapman and Ian Shapiro, eds., Democratic Community. New York, 1993 

34. Soviet political dictionary: Kratkislovar-spravochnik agitator-informatora (Short 

Dictionary and Reference Book for the Agitator and political information Specialist) 

Moscow. Politizdat 1988. Pp.208-209 

35. Fiona Hill and Clifford Gaddy, The Siberian Curse: How Communist Planners Left  

Russia Out in the Cold (Washington, D.C.,2003). 

36. Archie Brown. The Soviet Union: Reform of the System or Systemic Transformation? 

Cambridge University Press. 2004. 

37. Andrei G. Ritcher. Ideology of perestroika and the Soviet Mass Media. 

38. N.17. 2001 year. 

39. Anniversary of the "Vzglyad" program that changed the country:   30 facts about the 

legendary program. Komsomolskaya Pravda. 2011. 

40. Evgeniya Konovalova   The   Effects   of   Western   Broadcasting   on   the Soviet 

People in Glasnost and Perestroika Period: The Case of Radio Free Europe/Radio 

Liberty M. A. Dissertation Prague 2012 

41. Alan Cassels. Ideology and international relations in the modern world. Total war and 



                          

                      

 
139 

propaganda 206. First published 1996 by Routledge 11 New Fetter Lane, London 

EC4P 4EE. 

42. Wim P. van Meurs. The Bessarabian question in Communist historiography. 

Nationalist and communist political and   History-Writing. East European Monographs 

Distributed by Columbia University Press, New York 1994 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


